Bratislava parkuje v ofsajde

22. júla 2015, andrejabel, Nezaradené

Keď som hrával hokej ako malý chlapec, prvé čo ma učili bolo, že hráč nemôže byť za modrou čiarou skôr ako puk, inak je to offside. Preto si myslím, že to čo sa v Bratislave deje s parkovaním, je postavenie mimo hry. Pre celé mesto, pre jeho obyvateľov, pre návštevníkov a tých čo dochádzajú za prácou, proste pre všetkých.

 

Mestské časti začali maľovať modré čiary, ktoré vyznačia parkovanie pre rezidentov a obyvatelia sa za nimi ocitnú proti ich vôli. Bratislava má 17 mestských častí, keď každá zavedie svoj odlišný systém vo svojom katastri, s iným spoplatnením, cenami, spôsobmi platby – SMSky, automaty, karty či nálepky, len vtedy zistíme čo je to chaos. Keď k tomu pripočítame že mestské časti spravujú komunikácie 3.a 4.triedy a magistrát komunikácie 1. a 2. triedy (najľahšie delenie je podľa toho – tam kde chodí MHD spravuje magistrát) . Na magistrátnych komunikáciách by mestské časti nemali „vyberať „ hoci tvrdia že po dohode s mestom budú (rokovala s nimi T.Kratochvílová), je otázne, či je to právne v poriadku a hlavne ako to bude technicky fungovať. Kto sa bude starať o zimnú údržbu tých komunikácií, údržbu zelene atď…

 

Samotní obyvatelia Bratislavy často nevedia, do ktorej mestskej časti patria. Hranice katastrálnych území sú stanovené historicky, často podľa pôvodných ramien a meandrov Dunaja. Každý vie kde začína a končí Petržalka, ale kde sú hranice Starého a Nového mesta? Kde končí Nové Mesto a začína Rača? A tutovka kde sú hranice medzi Vrakuňou a Podunajskými Biskupicami? Nastanú zaujímavé situácie. Na jednej strane Trnavskej budete parkovať podľa politiky Nového mesta a na druhej podľa Ružinovských pravidiel. To isté nastane s Karadžičovou hranica SM a Ružinova či Legionárskou – hranica SM a NM. A trebárs polovica Estónskej ulice bude parkovať po Vrakunsky a druhá polovica po Biskupicky…

mapa mc

Keď sa v tomto guláši nebudú orientovať ani obyvatelia BA ako to zvládnu cezpoľní, či zahraniční? Koľko bratislavčanov má trvalé bydlisko v BA ale má trebárs firemné auto? Bude zamestnávateľ ochotný preplatiť zvýšenú taxu ako pre nerezidentov? Ťažko… Koľkí majú trvalý pobyt trebárs u rodičov v inej mestskej časti hoci už bývajú v svojom byte? Budú platiť aj keď pôjdu na návštevu? Čo s tými čo majú byty prenajaté? Alebo s tými čo bývajú v nebytových priestoroch, t.j. tam kde sa nedá prihlásiť trvalý pobyt? Poznáte to pod „honosnými názvami“ ako ateliéry, apartmány a pod…. Keď má niekto prácu v rámci ktorej chodí po celom meste, bude mať napríklad 7 nálepiek na skle, 5 preddefinovaných SMSiek a peňaženku s hotovosťou pre zvyšných 5 mestských častí?

 

Zavedie Bratislava tabule s mestkými časťami napr. KARLOVA VES a KARLOVA VES? Aby sme vedeli kde sa nachádzame? Nebolo by lepšie Hlavné Mesto zrušiť a rozdeliť ho rovno na 17 obcí? A možno by sme mali zaviesť aj rampy a hraničné kontroly, aspoň pochytáme utečencov.

Na záver sa chcem prihovoriť pani „dopravnej inžinierke“ Tatiane Kratochvílovej… Vy tam aj rozmýšľate? Alebo len beriete peniaze a chodíte na rôzne hipsterské diskusie o cyklistoch a podobne? Ako môžete aktívne podporovať mestské časti  aby si to robili po svojom a od februára kedy ste nastúpili ste neprišli ani s hrubou predstavou ako by to malo regulovať hlavné mesto? Rýchlo s tým niečo spravte, inak toto mesto skončí celé mimo hry….